5 mei

Een tijdje geleden kreeg ik het verzoek een vierregelig gedicht te schrijven voor het Bevrijdingsfestival in Roermond. Ik moest terugdenken aan wat mijn vader me enkele maanden voor zijn dood vertelde, en dat leverde de volgende regels op:

In 40-45 zat mijn vader in het verzet.
Twee keer kreeg hij de taak opgelegd.
Hoe ouder hij wordt, hoe blijer hij is
dat die liquidaties werden afgezegd
.

Het gedicht was (samen met dat van 24 anderen) te lezen op metershoge doeken die op verschillende plaatsen in Roermond werden ontrold. De gedichten waren ook afgedrukt op kaartjes die bevestigd aan ballonnen de lucht in werden gelaten. Later verscheen er een boekwerk met alle verzen (een uitgave van de Provincie Limburg en het Prins Bernhard Cultuurfonds).

Tongeren 1942: mijn vader uiterst links






De deelnemende dichters : Leo Herberghs, Amber-Helena Reisig, Maarten van den Berg, Chrétien Breukers, Hilke Heijmans, Emma Crebolder, Ton van Reen, Babeth Fotchind, Harrie Sevriens, Koos van den Kerkhof, Ger Bertholet, Fransje Lemmen-Goedemans, Wiel Kusters, Daan Doesborgh, Quirien van Haelen, Danny Danker, Marco Roelofs, John Hölsgens, Herman Verweij, Frits Criens, Marjan Kilkens, Jos Versteegen, Frans Budé, Willem Kurstjen, Miel Vanstreels.