Wielercafé

Gisteravond van Maastricht naar het tien kilometer verderop gelegen Sibbe gefietst. In café Aan de Kirk werd het nieuwe wielertijdschrift W.I.L ten doop gehouden in aanwezigheid van een honderdtal geïnteresseerden. De makers van NOS Andere Tijden Sport vertoonden een preview van de documentaire over Peter Winnen’s eerste zege op Alpe d’Huez. Een fraai stukje televisie. Dirk Jan Roeleven en Peter vertelden daarna hoe de documentaire tot stand is gekomen. Sven Portz gaf een toelichting op zijn onderzoek naar ‘werken en fietsen in de naoorlogse wielerjaren’. Het ontstaan van het plaatselijk wielermuseumpje werd door Hub Harings uit de doeken gedaan en Ton Engels bracht enkele mooie wielerliedjes ten gehore. Zelf las ik een aantal gedichten voor over (oud) wielrenners uit de streek. Leuk aan zo’n avond zijn ook de ontmoetingen in de nazit. Of het door de daarin genuttigde pils kwam of door de duisternis, ik weet ik niet, maar op de onverlichte weg van Sibbe richting Bemelen en Maastricht voelde ik me lichtvoetiger dan ooit.