Erelijst

Omdat ik er toevallig (!) was, brandde ik kaarsjes in Beauraing, Scherpenheuvel, Banneux, Lourdes, Lisieux en Fatima. Voorwaar een mooie erelijst. Het zou zonde zijn om door Heppeneert te fietsen zonder O-L-Vrouw van Rust te gaan groeten. Mijn ouders kwamen hier ieder jaar. Om troost te zoeken. En raad te vragen. Als één of meerdere van hun kinderen het spoor weer bijster dreigden te raken. Ook mijn levenswandel heeft hen zorgen gebaard. Opleidingen staken, lid worden van een maoïstische derde-wereld-beweging, legerdienst weigeren, uitwijken naar het zedenloze Holland: dat het ooit nog goed gekomen is met mij! Over mijn eigen zonen heb ik me nooit (ernstige) zorgen moeten maken. Als ik de braspartijen met hun vrienden terzijde laat, leiden ze een evenwichtig, haast voorbeeldig bestaan. Aangezien dankbaarheid ook een goede reden is om kaarsjes te branden, steek ik er voor ieder van hen één aan. Terug op de fiets langs de Maas, zie ik de laaghangende mist oplossen en plaats maken voor een hemelsblauwe lucht. Een teken van boven? Helaas, het werd gisteravond al door de weerman voorspeld.