De Bukel

Als je van Moerslag naar St Geertruid fietst, moet je de Bukel op, een helling van 700 meter à 4%. Halverwege links, achter hoge struiken, lag de beeldentuin van Peter Schuijren. Peter volgde op latere leeftijd de Jan van Eyck-Academie. Hij was in die periode werkzaam als kok in een 'oudmannenhuis', de XII Apostelen genaamd. Het bejaardenoord, dat in de binnenstad van Maastricht lag, dateerde uit de zeventiende eeuw. Ik werkte er van 1975 tot 1977, toen kreeg het huis een andere bestemming. Peter was een prototype van 'de kunstenaar': nooit op tijd, vaak verstrooid, van nature uit eigenzinnig, altijd bezig met 'scheppen', meestal in geldnood. Een prachtig figuur met schitterende verhalen! In de zomer van 1976 bouwde hij een vervallen stal om tot atelier en galerie. Met het ijzerwerk dat hij uit de voederbakken sloopte, construeerde hij een beeld waar ik meteen verliefd op was. Ik mocht het hebben voor een bedrag dat gelijk stond aan de schuld die zijn vrouw op dat moment had bij de plaatselijke kruidenier. Dat bleek 600 gulden te zijn. Het beeld, groot en roestig, kwam helaas niet tot zijn recht in een woonkamer. Peter vond het geen probleem, ik mocht het inruilen tegen drie bronzen beeldjes, die ik nog altijd koester. Hoewel Peter al enkele jaren dood is loopt hij nog geregeld mijn hoofd binnen, hier in huis of op de Bukel.

 

De twaalf apostelen op een rij boven de deur.