Goesting

Van 1975 tot 1996 kwam mijn vader vrijwel ieder jaar een keertje fietsen in het Mergelland. Hij werd daarbij vergezeld door vrienden. Plit was de meest trouwe van hen.Het laatste jaar werd ons groepje uitgebreid met twee leden van de derde generatie. Neef Stijn koerste bij de nieuwelingen en zoon Joost had eerder dat jaar in de Ardennen laten zien wat hij kon: op de top van iedere côte zat hij quasi verveeld op een bank of in het gras te wachten op de rest van het gezin. Joost had geen renfiets, maar hij volgde Stijn moeiteloos op zijn Sparta city-bike.Plit was er danig onder de indruk van. Nog steeds, als ik hem bij mijn ouders zie, vraagt hij naar Joost: 'Dat jongske kon met de vélo rijden...spijtig toch dat hij geen goesting had om coureur te worden.'
Later kreeg Joost een tweedehands Koga Myata van een oom (d'r Wiel) en fietste een poosje met vrienden. Hij stond zelfs mee aan de wieg van 'Dutch Mountains', de wielervereniging van de studenten van Universiteit Maastricht. Het logo op de clubtruien werd ontworpen door mijn nazaat.Sinds Joost op kamers woont heeft hij andere prioriteiten. De Koga wordt door mij gebruikt als Tacx-mobiel. Ik ben benieuwd of hij ooit nog wordt opgehaald.