Luxemburg

Het afgelopen weekend met mijn zonen in het Groothertogdom Luxemburg gefietst. De heren wilden controleren of ik acht maanden na Freiburg weer in staat ben om overeind te blijven op buitenlandse wegen.
We logeerden in het pittoreske Esche-sur-Sûre. Op de eerste dag stond een rondje van 70 km op het programma. Veel klimmen en dalen in een prachtig en opvallend rustig gebied. We kregen hellingen van vier tot zes kilometer voor de wielen met als uitsmijter de Col de Putscheid (2,2 km aan 12,5%).
Dag twee fietsten we een tocht van 95 km. Onder de stralende zon leek het landschap nog mooier: Mergellands verzorgde Ardennen met veel zuiders gekleurde huizen en veel witte kerkjes. Gevloekt en gebeden kon er worden op de Mont Saint Nicolas (2,8 km aan 10%) en de Col de Bourscheid (3,8 km aan 8,6%), maar het was niet nodig: het zijn allebei mooie beklimmingen. Gijs en ik konden blij zijn dat Joost een uitstekende fietsconditie heeft. Voor zover we hem konden volgen, hield hij ons twee dagen uit de wind.
’s Avonds werd er uiteraard uitgebreid geterrast en getafeld. Nadat ik het eerder zelf al had gedaan, ben ik nu ook door mijn zonen officieel genezen verklaard.

Klik hier voor foto's en profielen