Bidprentjes

Gisteren, na meer dan een jaar, weer een Rondje Godsheide gefietst. Uiteraard even bij het graf van mijn ouders geweest. Binnenkort is mijn moeder tien jaar dood. Ze stierf redelijk onverwacht in de week dat ik voor het eerst op fietsvakantie was met mijn zonen en hun vrienden. Omdat we niet eerder (met de fietsbus) terug konden, moest de begrafenis enkele dagen worden uitgesteld. Ik was niet in staat het overlijden van mijn moeder te 'verwerken' in mijn verhaaltje over die vakantie. Vanuit de Franse Alpen belde ik wel de tekst door voor haar bidprentje. Mijn vader was er blij mee. Twee jaar later, kort voor zijn dood, vroeg hij of hij een even mooi bidprentje als mijn moeder kreeg. De begrafenisondernemer zuchtte diep toen hij de lengte van mijn tekst zag: of ik wist dat de binnenzijde van zo'n dubbel gevouwen bidprentje niet groter dan 10,5 x 21 cm is?

Ouderlijk huis, inmiddels afgebroken