Bedevaartsoorden

Op mijn veertiende fietste ik met vader en mijn broer van Godsheide naar Wellin, 160 kilometer dwars door de Ardennen. We logeerden bij een zus van mijn opa. Zij nam ons mee naar Beauraing, waar de H.Maagd Maria in 1933 verscheen. Vanaf die dag waren bedevaartsoorden een gezegend doel voor een fietstocht.
In Scherpenheuvel wordt O.L.Vrouw al sinds de 17e eeuw vereerd. De helling naar de Basiliek was een ideale klim om te bepalen wie zich de winnaar van het bergklassement mocht noemen.
Naar Banneux fietsten we om kaarsen aan te steken en om Les Forges te beklimmen. Op de top staat het standbeeld van Stan Ockers, die in 1955 verongelukte op de wielerbaan van Ant-werpen.
Ook Lourdes deed ik aan. De plaats waar zieken vertroosting lijken te vinden in het zien van lotgenoten die er erger aan toe zijn dan zij. Vanuit Lourdes fietste ik met mijn vader en mijn broers naar de Col d'Aspin.
Mijn vader wil graag naar Heppeneert (Maaseik). Er schijnt een kerkje te staan waar de H.Maagd veelvuldig om gunsten wordt gesmeekt. Ik ga er met plezier naar toe. Want al prevel ik geen Ave Maria's meer als ik een kapelletje passeer, angst om in de hel te komen heb ik nog steeds.