Souvenir

Herinneringen aan bijzondere fietstochten wil je zo lang en zo goed mogelijk bewaren, je wil ze niet kwijt aan de tijd.
Het vervagen kun je tegengaan met allerlei hulpmiddelen. Denk maar aan video-opnames en foto’s, door Gerrit Krol de kapstok van het geheugen genoemd. Je kunt je belevenissen vastleggen in verhalen of verslagen. Op schrift gesteld bieden ze bescherming tegen vervorming en hiaten.
Souvenirs zijn ook handig, al hebben ze niet mijn voorkeur. Eén keer heb ik me ertoe laten verleiden een aandenken mee te nemen. Dat gebeurde op de flanken van de Mont Ventoux. De maansteen, die ik tijdens de verkenningstocht in de kofferbak van de auto legde, doet dienst als boekensteun. Mijn volledig oeuvre, dertien dichtbundeltjes en één prozawerkje breed, wordt overeind gehouden door dat stukje landschap uit de Provence.