Godsheide

Godsheide
Oktober 2009
Holland (De Windroos), Haarlem
32 pagina's
Ontwerp omslag: Ivo Schmetz
Recensie 1
Recensie 2
Recensie 3
Recensie 4
Nog verkrijgbaar
ISBN 978 90 251 101107 6
NUR 306



Martin Vangeneugden

Van februari tot oktober in dienst
van Mercier, Gitane, Carpano

om er te knechten voor
Koblet, Bobet, Robic

én om ritten te winnen
tot zes maal toe in de Tour,

in de winter vlocht hij ijzer
in de ploeg van mijn vader

die zijn verhalen doorvertelde,
’s avonds, in het werkhuis
sleutelend aan fietsen
van liefhebbers
uit de buurt,

ik zat er altijd
heel stil in een hoekje
te luisteren

en te hopen
dat ik nog niet
naar bed werd gestuurd


Miel Severeyns

Van Sinterklaas kreeg ik
een bordspel
met een wielerbaan,

de miniatuur coureurs
vlogen door de bochten,

Palle Lykke, Rik I, Peter
Post, Klaus Bugdahl, Oscar
Plattner, Fritz Phenninger

hoe ze ook streden
in koppelkoers of omnium,
in achtervolging of sprint

de dobbelstenen rolden
steevast & schaamteloos

in het voordeel
van mijn naamgenoot


Fausto Coppi

Grote koppen en foto’s in de
krant, heel Italië was in rouw,

wat doet een bleke coureur
in Afrika, hoe krijgt een mens
malaria,

wie bedoelt men
met de Dame in het Wit

en hoe koud word je
als je zo ligt opgebaard,

geen vragen voor een snot-
neus van acht, leg die krant
nu maar weg en ga wat spelen

anders slaap je niet
vannacht


Rik Luyten

Op zijn erelijst ontbreken namen
als San Remo en Roubaix,

hij won zijn koersen in Koersel,
Kontich, Wakkerzeel,
Nijlen of Lint,  

nog altijd hoor ik
die gekke buurman
allez Rik Luyten
gillen

als ik op mijn kinderfiets
met de benen van Darrigade
de straat in kwam gesprint


Imerio Massignan

Aan de overkant van de straat
werd een huis gebouwd,

live-tv bestond nog niet,
de transistorradio moest nog
uitgevonden worden,

ik hield de bouwvakkers
op de hoogte van de Tour,

vooral de Italiaanse namen
gilde ik met plezier
de weg over,

Arnaldo Pambianco, Graziano
Battistini, Nino Defilippis, 
Gastone Nencini, Ercole
Baldini

en wie was er op de Portillon
en de Peyresourde
de grote man?

Massignan,
Imééééééério
Massignan!


Marcel Hendrickx

Kijk, zei mijn vader, die man
daar is beroepsrenner geweest,

hij heeft schoon koersen
gewonnen

twee keer Parijs-Brussel,
da's niet niks,

bij de liefhebbers heb ik nog
met hem gefietst,

ik heb hem ooit geklopt,
jazeker, in een spurt
om de vijftiende
plaats of zoiets


Federico Bahamontes

Door groen omgeven, met
halverwege een flauwe bocht
de oprit van de baileybrug
over het Albertkanaal,

't was mijn Galibier,
mijn Tourmalet,
mijn Izoard,

ik was er
de Adelaar van Toledo
die ze een voor een
uit de wielen
danste,

Gaul, Anquetil, Rivière,
Baldini, Anglade,

op een mistige ochtend
ramde een vrachtschip
een houten pijler:

de brug brak & viel
met al mijn bergen
in het water


René Vanstreels

Mijn vader leert me
hoe ik uit de wind
moet blijven

met welk verzet
ik naar boven
rijd,

ik trap de tranen
uit mijn ogen

om zijn wiel
te houden

ik wil dit fietsen
nooit meer
kwijt


Harie D


Ter hoogte van de kerk en café Welkom,
onder het spandoek, op de betonstroken
van de Kiezelstraat
lag de vertrek- en aankomstlijn,

na de hoogmis, de processie ter ere
van de H.Odilia en de opening
van de kermis

druppelden ze binnen
de drie Steegmansen, de gebroeders
Nassen, de zeven Hollanders
en vijftig anderen

om in café de Zwaan
een rugnummer
te halen

en zich om te kleden
in washok of keuken
van slager, vélomaker,
kruidenier of molenaar,

overal geurde het
naar massageolie,

terwijl Johnny Hoes
vanuit rups, draaimolen
of schiettent
onophoudelijk
och was ik maar bij moeder
thuis gebleven
jammerde

liepen wij opgewonden
door het dorp,

heb je die Flandria, die Libertas,
die Mercier, die Groene Leeuw
gezien?

en wie gaat er winnen,
wie is er in vorm,
wie is er in staat
de plaatselijke favoriet
te verslaan?

iedereen hoopte
dat Harie van de schoenmaker
zijn kop erbij zou houden

dat hij zijn krachten
zou sparen

dat hij niet onnodig als een gek
aan het peloton zou sleuren,

helaas, hoe mijn vader ook
gilde aan de kant van de weg,

Harie kon zich niet bedwingen,
je zag het aan de grimas
op zijn gezicht,

toen het er echt op aan kwam
was hij helemaal leeg

van al de gaten
die hij had gedicht




Willy Vannitsen


Waalse Pijl, Scheldeprijs,
Milaan-Vignola,

ach, het woog niet op
tegen wat het
had moeten zijn,

in het dorp waar ik
woonde hielden ze
niet van hem,

hij gebruikte te veel
brillantine en flaneerde
te graag in de zon,

als aankomende puber
wist je precies

op wie je beter
niet lijken kon


Stan Ockers

We gingen ter beevaart
naar Banneux, op de fiets,

de pastoor loofde onze
devotie voor de H.Maagd

maar wij dachten meer
aan les Forges

en het monument
voor Stan,

enkele jaren eerder
had hij een val
op de wielerbaan
niet overleefd,

voor hem trapten we
onze soepelste gebeden
uit ziel & benen


S.T

Ze zeiden dat hij vaak
bij de apotheek werd gezien

dat het schuim weer op zijn
mond stond toen hij over
de meet kwam,

zelfs zijn supporters
schudden het hoofd,

lang zou zijn carrière niet
duren, zot zou hij worden,
hij was nu al geregeld
buiten zinnen

en dat allemaal, zo zeiden
ze, om hier en daar

een kermiskoers
te winnen


Rik van Steenbergen


We togen naar Alken
om de grote Rik I
in zijn late nadagen
aan het werk te zien,

een boom van een vent
in een nauw shirt
van Solo Superia
stapte pal voor ons
na de eerste
van de tien rondes al
lachend van zijn fiets,

achter ons fluisterden
boze tongen
dat hij zijn startgeld
wel erg makkelijk
had verdiend



Rik van Looy

Altijd en overal dook zijn naam
weer op, geen enkele discussie
waarin hij niet ter sprake kwam,

hij was de eerste die een ploeg
rond zichzelf formeerde
en zijn brigade
in een treintje rijden liet,

hij zegevierde in ritten, klas-
siekers en wk's, ze noemden
hem Keizer Rik

en toch, als wij koers speelden
wilde iedereen van Looy zijn
behalve ik


Benoni Beheyt

In Ronse werd de Keizer 
van zijn derde wereldtitel
gehouden,

een knecht had het
gewaagd,

heel België stond
in rep en roer,

ik jubelde in stilte,
ik had geen zin
in een pak slaag


Miel Daems

Winnaar van Parijs-Roubaix, Ronde
van Lombardije en Milaan-San Remo,

ik deed zijn naam geen eer aan
toen ik hem was
in een koers met jongens
uit het dorp,

ik was de enige met een renfiets
maar wat ik ook probeerde,
tussen de Demers, in de Vulstraat,
ik kwam niet uit de greep
van groep

en erger, véél erger nog:
in de sprint werd ik geklopt
door een jongen
op een aftandse Royal Nord