De groep Walstock

De groep Walstock is een begrip in de wieler(toeristen)wereld van Maastricht en omstreken. Een paar keer per week verzamelt zich onder de brök bij het Provinciehuis een peloton met nog actieve en oud wielrenners, aangevuld met rappe toeristen. Op woensdagavond wordt een rondje van 80 km gefietst over Belsj.
Toevallig reed ik gisteren rond zes uur met Gijs en Jorn langs het Provinciehuis voor een trip door het Mergelland. De mannen van George Walstock, wel veertig in getal, stonden op het punt te vertrekken. Even later werden we op het 'tweebaans' fietspad voorbijgeraasd door de groep. We besloten om aan te sluiten. Nooit eerder was ik zo vlug in het 10 km verderop gelegen Eysden: 39 gemiddeld gaf mijn teller aan. Ik was blij dat we een andere richting uit konden.
Aan de staart van zo'n groep word je 'meegezogen', maar het herhaalde optrekken na een bocht of obstakel is dodelijk. Van een peloton op drift blijkt ook een behoorlijke dreiging uit te gaan. Hoewel de heren zich keurig aan de rechterkant hielden, zag ik vier of vijf keer dat tegemoetkomende fietsers waren afgestapt om een veilig heenkomen te zoeken in het gras. Ik heb al veel sterke verhalen gehoord over de snelheden van de groep Walstock: na gisteravond geloof ik ze allemaal.