Land van Herve

Het Land van Herve is een prachtig gebied om te fietsen. De logica van Wallonië (hoe mooier het landschap, hoe slechter het wegdek) moet je maar voor lief nemen.
Rob Houtepen heeft zich intensief bezig gehouden met het opzoeken en aaneenrijgen van Herfse hellingen. Met zijn gedownload gedachtegoed op zak, ga ik op weg.
't Is zaterdagochtend zeven uur, overal heerst rust en stilte, de zon krijgt alle ruimte aan de staalblauwe hemel en ik heb goede benen. Alles wijst op een bijzondere tocht. En dat wordt het ook.
Vanaf Visé word ik van de ene helling naar het andere panorama geleid, het is een voortdurend klimmen en dalen tussen mooie namen: Rue Porte de Lorette, Côte de Sarolay, Côte de Blegny, Thier du Ry, Thier Fouarge, Rue de Chateau Blanc, Chemin des Crêtes, les Waides.
Wat is er zo leuk aan bergop fietsen? Ik geniet van het landschap, ik heb de voldoening een prestatie te leveren, ik beantwoord de vraag van mijn licht verslaafde lichaam, ik geef me over aan de stoffen die door de inspanning vrijkomen in mijn hersenen. Het gebeurt niet vaak, maar als alles samenvalt klim ik letterlijk naar een piekervaring.