Charmes

Je ziet tegenwoordig steeds meer meidengroepen door het Mergelland pedaleren. Wat doen de dames als ze een lekke band hebben? Gewoon, een nieuw binnenbandje opleggen en als dat niet lukt, hun charmes gebruiken. Zoals vanmiddag in het Vijlenerbos. Ik werd door zes bevallige twintigers aangehouden: ‘Meneer, bent u sterk?’ Allesbehalve, maar een welopgevoed man kan moeilijk doorfietsen zonder te vragen wat er aan de hand is. Een van de meisjes had het lekke binnenbandje van haar voorwiel netjes vervangen maar kreeg het laatste stukje buitenband niet over de velg. Nou, wat ik ook probeerde, ook ik slaagde er niet in. Het deed me aan mijn vader denken. Als hem iets niet lukte bij het repareren van fietsen hoorden we hem godmiljaardenondedju roepen, net zo lang tot het onwillig materiaal zich gewonnen gaf. Mijn voorzichtig gevloek was niet afdoende. Ik hield een jonge fietser aan en vroeg hem te helpen. Ook hij bleek in z’n eentje niet sterk genoeg. Een bandenlichter en vier handen waren nodig, vier handen die bereid waren tot blarenstoe te wringen. Een van de meiden vroeg zich onderwijl af of ze een foto zou maken van ons gewroet, het werd haar sterk ontraden door haar vriendinnen. Jammer, anders had ik nu ongetwijfeld een prachtige illustratie voor dit verhaal gehad.