Help!

Ik fiets veel en graag bergop. Er gaat geen week voorbij zonder heuveltjes in Mergelland, Voerstreek of Land van Herve. Zittend klimmen kan ik niet, ik sta altijd op de trappers. Met mijn 1m79 en 73 kg duw ik de pedalen naar beneden terwijl mijn fiets lichtjes van links naar rechts en weer terug blijft gaan. Dansen heet zoiets, al klinkt dat in mijn geval mooier dan het is. Ik vermoed dat geen enkele fiets dat leuk vindt, want na verloop van tijd kregen en krijgen die van mij allemaal een tik: de Colnago, de Gazelle, de Trek en nu ook de Bianchi. Blijf ik in het zadel dan is er niets aan de hand, ga ik op de trappers staan dan hoor ik (en degene die op dat moment bij me is) bij iedere omwenteling een tikkend geluid. De ene dag al wat erger dan de andere. Ik word er gek van. Iedere keer weer speurt mijn fietsenmaker naar mogelijke oorzaken in balhoofd, kabels, trapas of spaken. Wat hij ook doet, helaas. Als de tik al achterwege blijft, langer dan enkele tochten duurt het nooit. En of ik nu andere trappers monteer of van schoenen wissel, het helpt allemaal niets. Wordt er iets over het hoofd gezien, kan zo’n tik wel of geen kwaad, moet ik er mee leren leven, moet ik zittend leren klimmen, moet ik geen confectie maar een op maat gemaakte fiets aanschaffen? Wie kan het mij vertellen want dit is een heuse noodkreet, een schreeuw om een tikloze fiets!