Impact

Het duurde even eer ik in de gaten had welke impact mijn val met de racefiets op mijn omgeving had. En dan denk ik aan mijn twee zonen en hun vier vrienden die erbij waren en van de ambulanciers en de artsen te horen kregen hoe ernstig het was. En ik denk aan mijn echtgenote die de dag erna vol angst overkwam. De wijze waarop ze zich met zijn allen niet alleen om mij maar ook om elkaar bekommerden was hartverwarmend.
Hevig geschrokken was men ook aan het thuisfront. De lieve vriendinnen van mijn zonen, de familie, de vrienden en kennissen, de buren, de collega’s en cliĆ«nten op het werk: ze maakten zich meer zorgen dan degene die op de intensive care vertroeteld werd door ontzettend aardige (en beeldschone) Krankenschwestern.
Nu ik terug thuis ben komen de kaarten, de mailtjes, de bloemen, de telefoontjes en bezoekjes. Mensen zeggen opgelucht te zijn als ze mijn stem weer horen. Ik word er stil en verlegen van. En vraag me af hoe het verder moet: op m’n werk durf ik straks geen woord van kritiek meer te uiten.
Veel lieve reacties kreeg ik ook van meelevende fietsers. Vijf van hen lieten weten na het lezen van Rennradfahrer ohne Helm nooit meer zonder helm op de racefiets te zullen stappen. Wie had ooit durven denken dat ik een pleitbezorger voor het dragen van een helm zou worden!

Ook Wiebe: nooit meer zonder helm op pad!