Regiment cyclistes

Enkele weekenden geleden met Paula (en de cyclone) op en neer naar Achel gefietst voor het jaarlijks etentje met mijn broers en zus. Overnacht in een hotel. Achel is de geboorteplaats van mijn moeder. Als kind kwam ik er geregeld bij mijn grootouders. In de woonkeuken hing een grote, ingelijste foto van mijn grootvader. Bompa staat er op als jong soldaat in de Eerste Wereldoorlog. Het bezoek aan een tante leverde me het emailadres op van de neef die (als naamgenoot van Bompa) de foto in zijn bezit heeft. Hij stuurde me een foto van de foto en daar ben ik erg blij mee. In de lijst zijn aan weerszijden van de foto alle onderscheidingen bevestigd die Bompa kreeg. Aan de hand daarvan is na te gaan waar Bompa zoal terug te vinden was in 14-18. Namen als de Medaille van Luik en de Ysermedaille zeggen soms al voldoende. Verder kreeg hij o.a. het Oorlogskruis en de Overwinningesmedaille, en hij werd benoemd tot Ridder in de Orde van Leopold II met de Zwaarden. Bompa was in de Groote Oorlog een tijdje ingedeeld bij een regiment cyclistes. Of het daar iets mee te maken had, weet ik niet, maar volgens mij heeft hij na 1918 nooit meer op een fiets gezeten.

Bompa!