Een ouwe man op een koersfiets

ADVIES

Halverwege de helling
kijkt de Heer levensgroot
toe vanaf zijn kruis,

terwijl ik Hem 
zwaar hijgend groet
fluistert Hij:

bidden heeft geen zin,
zie dat aan, je staat
bijna stil

op jouw leeftijd heb je
andere ondersteuning 
nodig als je over 
steile heuvels 
fietsen wil

...

ONDERHOUDSBEURT

Geheel gedemonteerd, 
gecontroleerd, gereinigd,
ingevet, gesmeerd

en vervangen 
ieder onderdeel 
dat hoe gering ook 
aan slijtage leed,

op weg naar huis
voelde ik al
zoiets:

mijn lijf
is jaloers
op mijn fiets

...

ONDERWEG

Meisje van twintig
op racefiets 

kruist 

man van zeventig
op racefiets,

ze glimlacht
zijn hoofd
vol weemoed

...

GEBREKEN

Ouderdom komt
met gebreken 

die ik al fietsend
het liefst negeer,

dat het verstand
in mijn geval 
niet met de jaren 
komt

betreurt mijn lijf
soms zeer

...

OUWELULLENNIJD

Voor al degenen die mij 
op het vlakke en bergop steeds 
harder voorbij rijden:

al pedaleert gij
nog zo snel, de tand des tijds
achterhaalt u wel

...

MERGELLAND

Fietsend in mijn thuisland
is de kans op heimwee 
naar verre hoogten
klein,

in dit landschap
doet berusten 
geen pijn

...

VALKENBURG

Liever kort en steil
dan lang en saai

zo zucht mijn lief
al vele jaren op het 
Grendelplein,

ook nu weer
neemt ze resoluut
de kop

en draait
tot mijn verdriet
niet de Daalhemmer
maar de Cauberg op

...

HET LOT

Moderne outfit, 
dure koersfiets:

hoe soepel je 
als oude man 
ook rijdt

't is vechten 
tegen de tijd

...

OUWELULLENLEED

Voel me een beetje
genaaid – hoe ouder ik word
hoe harder het waait

...

LEEFTIJDGENOT(EN)

Perfect gezelschap -
twee grijsaards die heuvelop
nog trager zijn dan ik

...

TOCH

Mijn zoon heeft me toch
zover gekregen,

volgend jaar gaan we
fietsen in de Vogezen,

ik heb de cols
zorgvuldig uitgezocht

alles wat te steil is voor
mijn artrose-enkel
mag vermeden,

hoe dat klimmen
me ook zal bekomen

ik heb weer iets
om me een winter lang
in slaap te dromen

...

GEBYPASST

Op mijn leeftijd, 
met mijn genen:

hoe houd ik
mijn bloedvaten
schoon & open?

het antwoord is 
simpel: met pillen,
fietsen & hopen

..

ZONEN

Jaren na zijn dood fietst 
mijn vader nog geregeld 

heel gezellig een eindje 
met me mee,

mijn fietsende zonen 
zijn gewaarschuwd:

ook als ik lig te 
vergaan in mijn graf

zijn ze nog lang 
niet van mij af

...

HOE HET BEGINT

Niet meer meteen
op de naam komen
van een col

waar ik 
in een ziel-
strelend decor

naar hemelse
hoogten klom:

word ik niet
alleen ouder
maar ook
dom?

...

BIJ TIJD EN WIJLE

Vraag die bij tijd 
en wijle binnen 
sluipt:

hoe lang nog 
voor het vals plat 
als een col

in m'n hoofd 
en benen
kruipt

...

RIJMPJE

Omdat ook een oude man
op een koersfiets er nog
bij wil horen

heb ik mijn benen
spataderglad
geschoren

...

MERGELLAND

Diepgaande gedachten
van oude mannen op
een koersfiets,

waar willen we later
perse niet verzeilen,
wat als ons landschap
niet meer glooit,

op de Cauberg weten
we één ding zeker:

zolang we hier zonder
ondersteuning boven
komen is ons leven
nog niet voltooid

...

GEHELMD

Af en toe zie je het nog,
een ouwe man zonder helm
op een koersfiets,

wie ben ik om mijn hoofd
te schudden:

ik ging zelf pas overstag
toen ik ontwakend merkte 
dat ik op intensieve 
zorgen lag
...

TALENT

Waarom ik geen wielrenner
geworden ben, ach

talent, ambitie, discipline
en geluk zijn onontbeerlijk
voor dat vak,

ik had de laatste drie
niet nodig omdat het mij
in ruime mate
aan het eerste ontbrak

....

ZO

Van het ene kwaaltje
naar het andere pijntje,

zo houdt een oud lijf
je aan het lijntje

...

VOORJAAR

Fietsend in de herfst
van mijn leven - zolang 't maar
bloesemt in mijn hoofd

...

GELUK

Ik paai mijn protesterend
lijf met zoete woorden 
en grootse dromen

en zie, op de volgende
heuvels is er genoeg
adem & vermogen

om ouwemannen-
waardig boven
te komen

...
 
PROGRAMMA

Denkend aan wat dit jaar
nog komen gaat voel ik
de vergrij(n)zing

maar, en ik weet niet
aan wie ik die gave
te danken heb:

ook al zie ik af
als een beest

fietsen over heuvels
en bergen is nog 
steeds een feest

...

HEUVELOP

Inhoudend, met aangepaste
traagheid, alsof hij niets
wil laten merken

maar ik zie het wel, 
ik ben niet dom:

mijn zoon klimt naast me
zoals ik een kwart eeuw
geleden naast mijn 
bejaarde vader 
klom

...

ANALYSE

Blijkt uit deze versjes
dat ik van het ouder
worden baal?

nee toch,
ik fiets gewoon 
blijmoedig somber
door de taal


Miel Vanstreels















Versjes uit deze reeks werden gepubliceerd in/op:

'Onderweg... Miel Vanstreels, dichter van de zorgeloosheid en van vele (Fiets)Varianten. Met de p van pedaleren uiteraard...'

'Niet gewoon een oude man op een racefiets (zijn woorden) maar een dichter die zijn route in kaart brengt door alles te noteren. Met humor en een beetje weemoed, relativerend, puntig, een gevecht tegen de tijd, maar steeds weer door, de bochten scherp.















































































1962, op m'n elfde op de vervallen wielerbaan van Zwartberg




















1965, Dinant, op m'n veertiende, met mijn oudere broer en
 mijn vader van Godsheide naar Wellin, 160km dwars
door de Ardennen