Cycletouren

Voorjaar 2003. Mijn zonen (23 en 21) hebben de smaak van het (mooi-weer-)fietsen te pakken. Hun tweedehands véhikels hebben ze ingeruild tegen een Batavus Sport, een mooie renfiets voor beginners. Toen we hun vélo's aan mijn vader lieten zien, keek hij me aan en zei met een flinke portie weemoed in zijn stem: 'Nu doe je wat ik vroeger deed.' Over enkele maanden gaan we Cycletouren, een weekje fietsen rond Alpe Huez. Joost en Gijs nemen enkele vrienden mee: Marieke (24), Roel (23), Henri (24) en Jorn (21). We zijn inmiddels in volle voorbereiding, de een al wat fanatieker dan de ander. De afgelopen weken heb ik iedereen behalve Henri aan het werk gezien. Henri studeert in Groningen en draait daar zijn rondjes. Gezellen van hem vragen zich af waarom hij überhaupt moet trainen als hij gaat fietsen met de vader van één van zijn vrienden.