Eddy Merckx Route

Mijn ega is een lang (zusjes)weekend in Renesse. Wat doet een tijdelijke vrijgezel bij dit zomers herfstweer? Hij rommelt wat, hij leest een goed boek, hij fietst.
Gisteren reed ik mijn eigen Rondje Vergezichten, vandaag zoek ik in het Maasland de pas geopende Eddy Merckx Route op. Start en finish liggen bij de voormalige mijn van (Belgisch) Eisden, ter hoogte van de Euroscoop.
De route leidt me over rustige fietswegen langs de mooiste plekjes van het Maasland: door bos en hei, langs de Zuid-Willemsvaart en de Maasplassen, door een paar dorpjes met bezienswaardigheden. Een enkele keer moet ik zoeken naar een bordje, niet altijd is duidelijk welke richting voor welke van de drie afstanden is bedoeld.
Desalniettemin: ik fiets, ik geniet, ik overpeins mijn leven en ik maak foto's. Dat laatste is niet altijd zonder risico. Bij een merkwaardig groene vijver tuimelt mijn losjes in het gras geparkeerde fiets de verkeerde kant op en glijdt bijna het water in.