Luik-Bastenaken-Luik

Paul de Jong heeft voor Dagblad De Limburger een bijzondere route uitgestippeld. Ze brengt je van Maastricht naar het parcours van de finale van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik en weer terug.
Ik heb vakantie en het belooft vandaag de warmste dag van het jaar te worden: wat let mij dus! De eerste veertig kilometer word ik over rustige (vent)wegen en fietspaden geleid, langs het Albertkanaal, de Maas en de Ourthe, via een industriegebied en dwars door het centrum van Luik. Dit gedeelte alleen al is de moeite.
Vanaf Tilff is het afgelopen met de rando vélo. Op Sart Tilman (3.6 km, 4.5% gemiddeld, 9% maximaal) fiets ik in een sluier van tropisch opgewarmde lucht gemengd met uitlaatgassen. Desondanks, het blijft een mooie klim. De lange afdaling naar Ougrée biedt enige verkoeling.
Een aantal gevaarlijke kruispunten later kom ik in de Italiaanse wijk waar de Mont Saint Nicolas ligt (1.1 km, 8.9% gemiddeld, 17% maximaal). Op het gemak op de 39x28 naar boven peddelend, ben ik enigszins verbaasd over de reputatie van dit obstakel. Maar ik heb dan ook geen 250 km koers in de benen.
De beklimming van de driebaans Côte de Ans (1.3 km, 6.1% gemiddeld, 15% maximaal) is een belevenis op zich: tussen de auto's laverend moet ik voorsorteren, tot twee maal toe word ik opgehouden door een op rood springend stoplicht.
Luik-Bastenaken-Luik zit er op. Terug thuis heb ik 95 gedenkwaardige kilometers op mijn teller staan.