Nicotine

Jarenlang nam ik mijn sigaretten mee als ik ging fietsen. Bij de controlepost van een toertocht, op de top van de Ventoux of de Alpe d'Huez: het eerste wat ik na het uithijgen deed was een sigaret opsteken. Heerlijk. Gêne of schaamte kende ik niet. Eén keer heb ik me afgezonderd, ben ik een verre plas gaan doen. Dat was toen ik als gast meefietste met de club van mijn vader. Ik wilde hem eventuele opmerkingen besparen.
Anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met roken. Een aanleiding was er niet, niemand in mijn omgeving geloofde dat het me zou lukken. Het geld dat ik uitgaf aan tabak, legde ik opzij. Vorige week heb ik er een dames-renfiets van gekocht voor mijn vrouw. De Columbus (Sydney 2000) past haar als gegoten. We zijn meteen het heuvelland ingetrokken. Mijn geliefde fietste de Brakkeberg, de Fromberg en de Keutenberg uiterst gestroomlijnd op.