Nieuwe fiets

Na lang dubben toch een nieuwe renfiets gekocht. Het voelde als verraad aan mijn Gazelle Vuelta. Acht jaar lang heeft ze me meer dan trouw langs 's Heren wegen geleid. Ik heb haar beloofd dat ik haar niet aan de kant zal zetten. Ze wordt mijn winterfiets en ze mag met me mee als ik op fietsvakantie ga met mijn vrouw.
Tsja, en dan mijn nieuwe liefde. Een Trek 1400. Blauw, net als mijn Gazelle, mijn Gitane, mijn Bristol. Maatje 58, Alpha SLR Aluminum, afgewerkt met Bontrager en Shimanoo 105. En voor het eerst een triple, voor als ik op mijn ouwe dag onverhoopt in de buurt van de Angliru kom.
Het zal even wennen zijn. De eerste dagen mag de Trek - voor zover mijn vrouw niet protesteert - in de woonkamer staan. Kan ik er naar kijken, kan ik mijn handen over het frame, het stuur, de remhandels laten gaan.
Ik ben benieuwd hoe de eerste rit zal aanvoelen: zit zij als gegoten, liggen mijn handen ontspannen op het stuur, sta ik lekker op de pedalen, welk geluid maken de draaiende wielen, hoe schakelt de 105? Allemaal vragen om bij weg te dromen.
En nu maar hopen dat ik - de woorden van mijn vader zaliger gebruikend - mijne nieuwe vélo in gezondheid mag verslijten!