Tuingesprekken

Vanmiddag een paar uur met mijn zoon (25) bij mijn vader (83) geweest. De een kijkt graag terug op zijn leven, de ander wil graag weten waar hij vandaan komt. Tuingesprekken op een warme lentedag.
'Opa, u was in 40-45 bij het verzet?'
'Jazeker, ik zat bij de weerstand.'
'Wat moest u dan doen?'
'Ah, berichten en kleine wapens van het ene naar het andere adres brengen. Met de koersfiets, ik ging toch op oefening. Ik stopte alles in een rugzakje, bij m'n boterhammen. Ik hielp ook met het saboteren van de Duitsers: distributiebonnen stelen, telefoondraden doorknippen. Twee keer moest ik mee om een collaborateur te elimineren. Hoe ouder ik word, hoe blijer ik ben dat er in beide gevallen iets tussenkwam waardoor de liquidaties niet konden doorgaan Verder staken we een hoop kattenkwaad uit.'
'Kattenkwaad?'
'Op zaterdagavond kwamen Duitse soldaten in het dorpscafé dansen met de meisjes die met de bezetter heulden. De eigenaar van het café had een varken dat helemaal onder de luizen zat. Wij vingen die luizen en stopten ze ongemerkt in de petten die de Duitsers tijdens het dansen op tafels en stoelen lieten liggen.'
'Gaaf!'
Vaders en zonen, zonen en vaders, in een tuin op een warme lentedag.