Uitspraken

‘Vraag niet wat jij van het leven mag verwachten, maar wat het leven van jou verwacht.’ Deze zin las ik jaren geleden in een boek van Viktor Frankl. Ik heb er sinds mijn val met de racefiets, drie maanden geleden, vaak aan moeten denken. Uitspraken van wijze mensen kunnen inzicht verschaffen, ze bieden troost of helpen je een eindje op weg. Nog eentje, maar dan van Paul Watzlawick: ‘Toeval bestaat niet, gebeurtenissen vinden pas plaats als alle voorwaarden daartoe aanwezig zijn.’ Van een andere orde, maar in mijn geval voor honderd procent van toepassing, is een bewering van Godfried Bomans: ‘Jongens die een groot deel van hun jeugd bij de paters op kostschool zaten, zeggen de rest van hun leven bij alle narigheid die hen overkomt: ’t is treurig, maar het had nog veel erger kunnen zijn.’

Missiecollege Lier 1963, ik zit uiterst rechts.