Wind tegen

Enkele maanden geleden heb ik mijn Gazelle Singlespeed ingeleverd tegen een Cube Hyde Pro. De Gazelle reed super maar om het achterwiel eruit te krijgen en de ketting te spannen had ik zoveel materiaal (en kennis c.q kunde) nodig dat ik me na twee lekke banden niet ver meer van huis durfde wagen. De Cube is met zijn dikke banden en ingebouwde nexus-versnelling ideaal voor winter- en slechtweertochten én om de cyclone (fietskar) aan te hangen. Hij trapt wel wat zwaarder, maar dat is goed voor de conditie.
Gisteren zette ik de bagagedrager met fietstassen op de Cube en trok naar Lier voor het jaarlijks etentje met de mannen met wie ik in de jaren zestig van de vorige eeuw op kostschool zat. Op de nieuwbouw in de buitenwijken na, is er niet zo heel veel veranderd in Lier. Door alle renovaties en opknapbeurten is de binnenstad nog fraaier geworden. Aan tafel met de mannen is het altijd weer grappig om te zien hoe verschillend de herinneringen aan dezelfde kostschoolgebeurtenissen zijn. Wat volgens de een in 1963 plaats vond, staat in de hersenen van de ander onder het jaar 1967 opgeslagen. Tijdens zo’n reunie word ik ook grondig bijgepraat over het leven in het land van Bartje de Wever.
Had ik gisteren 110 km (WZW) wind tegen, vandaag, op de terugtocht, waaide de wind vrolijk ONO. Twee keer wind tegen, ook goed voor de conditie.

De Zimmertoren