Een beetje sfeer proeven

Ik heb het lang uitgesteld maar ga toch maar even sfeer proeven op het parcours van de Europese Kampioenschappen Wielrennen in Belgisch Limburg. Als jongetje zou ik helemaal gek geworden zijn als de renners op 2 km van de finish mijn opgroeistraat (de Kiezelstraat in Godsheide) zouden kruisen. Omdat de junioren mannen al binnen zijn en de elite vrouwen pas over twee uur vertrekken heb ik overal vrije doorgang. Als ouwe man rijd ik hier vooral terug door mijn jeugd. Op elke weg, in elke straat waar niet te veel veranderd is, komen de herinneringen vanzelf. Wat opvalt is dat op ieder kruispunt, bij iedere zijweg signaleurs / seingevers op hun post blijven tussen de twee wedstijden. In een tuinstoel zittend lezen ze een boek of krant, er wordt veel op mobieltjes gekeken, een enkeling doet een dutje, wie geluk (en zin) heeft kan een praatje maken met passanten. Wat zou de organisatie zonder hen moeten? In Kortessem draai ik (met mijn zware Cube Urban Bike) de kasseien van de Printhagendreef op om na nog geen honderd meter weer om te keren: ik laat het graag aan de van der Poels over om zich hier te amuseren!