Mijn vader & zijn koersfiets


1942, Stevoort: mijn vader
pas twintig geworden.

1942, Lanaken: koers voor juniores, gewonnen.

1942, Tongeren. Na een koers. Mijn vader uiterst links.

1943, Kortessem. Eerste koers bij
de beroepsrenners. Derde plaats.



1943, Roccourt: rechts mijn vader, links Albert Vrancken.
Afvallingskoers gewonnen, vierde in koppelkoers over 100 km.

Keuzes maken! Voorlopig
geen koers meer.

Midden 1942 formeerde het Onafhankelijkheidsfront in Limburg een Partisanenleger. Mijn vader sloot zich aan bij de groep van Remi Nulens (regimentscommandant in Alken). Er kon nog volop gekoerst worden. Mijn vader ging op 'oefening' met in zijn etenszakje de (kleine) wapens en berichten die hij naar illegale adressen moest brengen. Begin 1944 kwam er een eind aan het koersen van mijn vader. De Duitsers hielden grote razzia's bij verzetslieden. Die werden daardoor verplicht zich voortaan zo veel mogelijk schuil te houden. 
 


 

1947: Clubkampioen bij De Demerster.

1947: Krantenartikel.

1947 Luik-Diepenbeek-Luik, mijn vader
links vooraan. Een krantenartikel.

1947 was een goed jaar voor mijn vader.
Hij reed zo'n 20 wedstrijden bij de liefhebbers / amateurs.
Zoals hierboven aangegeven werd hij clubkampioen bij de Demerster.
Hij behaalde overwinningen in Rummen en Kerniel.
Werd tweede in Montengee en Montenaken.
Derde in Jeuk en Muizen.
Vierde in Diepenbeek.
En vijfde in Heusden, Tongeren en Kortessem.

1952, Wolkse: jong geleerd ...
Mijn oudere broer en ik met een koerspetje op.
                               
1954, Godsheide: voor mijn ouderlijk huis.
Renner in sterretjestrui is mijn vader.
Jongetje met ijsje op fiets bij 2e renner van l: c'est moi!
Zie gedicht van Willie Verhegghe over deze foto.

1955, 1 Mei Prijs Genk: gewonnen!

In de jaren vijftig koerste mijn vader bij de ambachten (de voorloper
van de masters). Hieronder enkele uitslagen:




1956 Godsheide. Koers voor ambachten (masters).
Mijn vader (l) met de bloemen.
Jongetje met blonde haren: moi.

1957, Kuringen. Met Albert Renckens.
De dame die op veel foto's naast mijn vader staat
is zijn jongste zus, mijn tant Irma.

1958: Ergens, voor een wedstrijd voor
'ambachten' (masters).

1965, Dinant. Mijn oudere broer en ik. Mijn vader maakte
de foto. Vanaf 1962 nam hij ons geregeld mee
'op oefening'. Of ik talent had? Zie De koers!

1965: Artikel in Het Nieuwsblad


1989: Col d'Aspin: mijn vader en zijn vier zonen.
Meer info: hier en hier.

1996: Maastricht.  Van lnr: Stijn (zoon van mijn broer),
Plit (vriend van mijn vader), mijn vader,
mijn zoon Joost en ik.
Zie ook: Goesting.

Zie ook: De Ronde van Vlaanderen.

Eind jaren 90: met mannen van de Philips,
De Tocht der Lage Landen. 2e van r, mijn vader.

2005: Een half jaar voor zijn dood:
De Prijs René Vanstreels.

2005: Laatste foto van mijn vader. Enkele maanden
voor zijn dood. Zie ook Afscheid.

1962


Mijn vader leert me
hoe ik uit de wind
moet blijven

met welk verzet 
ik naar boven 
rijd,

ik trap de tranen
uit mijn ogen
om zijn wiel
te houden

ik wil dit fietsen
nooit meer
kwijt


Miel Vanstreels